Kierownik terminala w Gdyni: „Port Gdynia będzie się rozbudowywał. To dla nas szansa na dalszy rozwój”

Grupa ONICO przekroczyła 3 mld zł przychodów w 2018 roku
3 czerwca 2019
Pokaż wszystkie

Kierownik terminala w Gdyni: „Port Gdynia będzie się rozbudowywał. To dla nas szansa na dalszy rozwój”

Jesteśmy w Terminalu ONICO LPG w Porcie Morskim w Gdyni – jednym z trzech największych portów handlowych w Polsce. W tym miejscu część swojej działalności prowadzi firma ONICO S.A., która w 2015 roku zakupiła to znane polskim firmom paliwowym miejsce. O możliwościach takiego obiektu, całej infrastrukturze i dalszych planach rozwoju rozmawia z nami Kierownik Terminala Morskiego ONICO LPG w Gdyni – Mirosław Marek, który z tym miejscem jest związany już od 18 lat.

Jakie możliwości stwarza Terminal Morski?

Nasz Morski Terminal Gazowy posiada osiem stanowisk do załadunku cystern kolejowych oraz dwa stanowiska z wagami samochodowymi do napełniania autocystern. Do pełnej kontroli cystern kolejowych posiadamy także własną legalizowaną wagę kolejową. Pozwala to na sprawne i szybkie przygotowanie transportu kolejowego do dalszej wysyłki. Na stanowisku do rozładunku statku mamy możliwość zarówno rozładunku jak i załadunku gazu na statek co sprawia, że możemy nie tylko odbierać, ale i dostarczać gaz drogą morską.

Jak ważne dla funkcjonowania firmy są dostawy drogą morską?

Dzięki temu, że nasza infrastruktura w Gdyni pozwala nam na sprowadzanie gazu LPG drogą morską możemy szybciej reagować na ceny gazu na rynkach zbytu. Umożliwia to tańszy zakup surowca, a co za tym idzie, wpływa to na naszą konkurencyjność na rynku. Transport morski pozwala dotrzeć do klienta w krótkim czasie. Wspomniana wcześniej infrastruktura kolejowa i samochodowa pozwala na sprzedaż krajową, ale i eksport tego produktu do krajów europejskich. Dostrzegamy fakt, że gaz propan–butan jest paliwem ekologicznym wykorzystywanym do coraz to nowszych urządzeń, nie tylko grzewczych, więc zapotrzebowanie będzie coraz większe.

To obiekt, który ciągle się rozwija. Jak bardzo Terminal zmienił się od czasu kiedy przejęło je ONICO?

Firma ONICO zakupując Morski Terminal Gazowy w Gdyni przystąpiła do modernizacji Terminala oraz zakupu nowych, profesjonalnych urządzeń pomiarowych. Pozwoliło to na zwiększenie i usprawnienie rozładunku tankowców z gazem. Obecnie Terminal jest w pełni przygotowany do intensywnej pracy. Po zakupie nowego Terminala Gazowego w Plancie na wschodniej granicy nasze możliwości magazynowe i handlowe bardzo wzrosły, a klienci mają możliwość wyboru miejsca odbioru zamawianego produktu. 

Magazynowanie i przeładunek jakich produktów zapewnia Terminal w Gdyni?

Morski Terminal Gazowy w Gdyni może przyjmować: gaz propan, butan, mieszaninę propan–butan oraz propylen. Posiadamy dwanaście zbiorników gazowych pozwalających na gromadzenie odpowiedniej ilości gazu do handlu – jednocześnie możemy magazynować około 1300 ton produktu.

Jak wygląda cały proces przeładowania gazu na Terminalu Morskim?

Przeładunek gazu ze statku wykonują wyspecjalizowani pracownicy Terminala. Proces przeładunku rozpoczyna się po podłączeniu statku do przyłącza na Terminalu. Gaz przetaczany jest w fazie płynnej pompami statkowymi do zbiorników gazowych. Następnie ze zbiorników poprzez pompy stacjonarne do wagonów kolejowych lub autocystern.

Terminal Morski w Gdyni jest zakładem dużego ryzyka, więc posiadamy własną ochronę pożarową oraz pracowników do jej obsługi. Dla utrzymania bezpieczeństwa firma przeprowadza cykliczne szkolenia we współpracy m.in. z Policją i Strażą Pożarną.

Jakie są dalsze plany rozwoju Terminala?

W obecnej chwili pracujemy nad montażem kolejnego węża do podłączenia gazowca – pozwoli to znacząco skrócić czas rozładunku statków.

Pewnym jest, że Port Gdynia będzie się rozbudowywał. Jest to dla nas szansa dalszego rozwoju i zwiększenia m.in. pojemności magazynowej Terminala. Co za tym idzie, możliwe będzie przyjęcie i obsługa większych statków, a to spowoduje wzrost naszej konkurencyjności względem innych firm.

Serdecznie dziękujemy za rozmowę.

Rozmawiali Daniel Hermanowski i Piotr Iwańczyk.